2020-09-10 13:38Press release

Trots coronapandemin – stort intresse för Gothia Cup 2021

Gothia Cup öppnade i dag anmälan till turneringen nästa sommar. Platserna i den lokala kategorin fylldes som vanligt på bara några minuter men även utländska lag hängde på låset. Först ut av alla var portugisiska AD Almada och efter ett par timmar var drygt 500 lag från 20 länder anmälda till Gothia Cup 2021.

Sommarens turnering tvingades ställas in på grund av den rådande coronapandemin och världen över råder en stor ovisshet för när samhället kan återgå till det normala. Men när Gothia Cup öppnade anmälan till 2021 års turnering, var intresset trots allt stort.

När anmälan öppnade tog det 40 sekunder för det första laget att anmäla sig, AD Almada från Portugal som kommer att spela i pojkar 16-klassen. Kategorin för de lokala lagen från Göteborgsregionen blev fullbokad på bara några minuter.

Ett antal lag hade valt att flytta över sin anmälan från 2020 till 2021 och efter ett par timmar var drygt 500 lag anmälda, från Europa så väl som Asien, Afrika och Syd- och Nordamerika.

– Vi känner en stor ödmjukhet inför situationen och att många lag kan känna en osäkerhet inför hur läget ser ut nästa sommar. Inte minst därför känns det extra glädjande att så många lag anmälde sig redan första dagen vi öppnade för Gothia Cup 2021, säger tävlingsledare Niclas Freiholtz.

Arbetet inför Gothia Cup 2021 är i full gång, däribland med planering och anpassning av turneringen utifrån hur smittspridningen ser ut i Sverige och övriga världen nästa sommar.

– Våra deltagares och våra funktionärers trygghet under turneringen är vår högsta prioritet. Med hänsyn till den pågående pandemin är det viktigt att våra deltagare, såväl spelare som ledare och föräldrar, känner sig trygga med att anmäla sitt lag till Gothia Cup 2021, säger Niclas Freiholtz.

About Gothia Cup

Gothia Cup is the world's largest and most international youth football tournament, organized in Gothenburg, Sweden annualy since 1975. Every year about 35 000 participants, representing more than 1700 teams from about 80 countries meet and share the joy of football during a week. SKF is main partner to Gothia Cup since 2007.

Niclas Freiholtz
Tournament Director