2024-10-30 12:07Press release

Gothia Cup minskar klimatavtryck – genom att byta mjölk 

Gothia Cup. Foto: Gothia Cup.

Gothia Cups byte av mjölkleverantör har resulterat i en klimatbesparing motsvarande 2450 mils resa med bil. 
– Vi vill skapa förutsättningar för en bättre framtid – för individen, turneringen och vår planet, säger Fredrik Andersson, hållbarhetsansvarig på Gothia Cup. 

I enlighet med hållbarhetsarbetet Celebrate the Planet tar Gothia Cup, i och med det här, steg mot att minska turneringens klimatpåverkan. Norrmejerier blev tidigare i år officiell partner till såväl Gothia Cup som Partille World Cup. De norrländska mejeriprodukterna serverades både på spelarnas boenden och vid spelplanerna. Samarbetet med Norrmejerier har inneburit att Gothia Cup tagit ytterligare kliv för att minska sin klimat- och miljöpåverkan. Partnerskapet mellan Norrmejerier Gothia Cup bygger på en gemensam strävan mot hållbar utveckling. Norrmejerier var i år exklusiv leverantör av mejeriprodukter, inklusive ost, under turneringsveckorna.
– Vi har som mål att årligen mäta och minska vårt koldioxidavtryck per deltagare. Samtidigt vill vi servera hälsosam och ansvarsfullt producerad mat med minimal miljöpåverkan. Tack vare samarbetet med Norrmejerier kunde vi minska våra CO2-utsläpp med 6,5 ton under årets två turneringar – enbart genom att byta ut mjölken, säger Fredrik Andersson. 

Mjölken som förses av Norrmejerier har ett lägre klimatavtryck redan från gården – och det är på just gårdarna man hittar de största skillnaderna i klimatpåverkan. Där har Norrmejerier hela 25 procent lägre klimatavtryck än genomsnittsmjölken i Sverige.
– Att byta till Norrlogisk mjölk är ett enkelt men effektivt steg för att uppnå hållbarhetsmål, särskilt för kommuner och större organisationer med ambitiösa miljömål skulle Norrlogisk kunna ge stor effekt. En till synes liten förändring men med en stor inverkan på klimatet, säger Stina Printz, hållbarhetschef på Norrmejerier.



About Gothia Cup

Gothia Cup is the world's largest and most international youth football tournament, organized in Gothenburg, Sweden annualy since 1975. Every year about 45 000 participants, representing more than 1900 teams from about 80 countries meet and share the joy of football during a week. SKF is main partner to Gothia Cup since 2007.


Contacts

Linn Ohlsson
Press Officer
Linn Ohlsson