2024-01-04 12:30Press release

Gothia Innebandy Cup är tillbaka – flyttar till Kviberg Arena

Gothia Innebandy Cup har äntligen startat igen.

Gothia Innebandy Cup är äntligen i gång igen och fortsätter att växa – den här gången spelas turneringen i det nybyggda Kviberg Arena. I år deltar 421 lag i turneringen som lockar 7500 deltagare.

Under gårdagen och i dag har de 7500 deltagarna tillsammans med ledare, föräldrar och anhöriga tagit sig till Göteborg för att delta i Gothia Innebandy Cup, 2024. Fjolårets turnering var den första turneringen efter pandemin – och till årets turnering har turneringens centrum flyttats från Valhalla till nybyggda Kviberg Arena. Turneringen pågår från torsdag till och med söndag.
På söndag spelas finalmatcherna i A-slutspelet på Partille Arena, Kviberg Arena och Prioritet Serneke Arena.

Fakta om Gothia Innebandy Cup 2024
Deltagande lag: 421.
Antal spelare: Cirka 7 500.
Lag från sju nationer deltar i turneringen: Sverige (307 lag), Tjeckien (58), Norge (29), Danmark (18), Slovakien (7), Tyskland (1) och Schweiz (1).
Spelplaner: 25.
Nya spelplatser för 2024: Kviberg Arena och Wallenstam Arena.
Antal matcher: 1309.
Antal skolor: 12.
Antal hotell: 5.
Livestreamade matcher: Över 1200 matcher från 23 planer.
Antal funktionärer: Cirka 550.

About Gothia Cup

Gothia Cup is the world's largest and most international youth football tournament, organized in Gothenburg, Sweden annualy since 1975. Every year about 35 000 participants, representing more than 1700 teams from about 80 countries meet and share the joy of football during a week. SKF is main partner to Gothia Cup since 2007.

Lena Rönnefors
Tournament Director